B01.6.41 - revidert 09.09.2024
 

Instruks for sikkert arbeid i høyden

Hensikt og omfang

Hensikten med denne instruksen er å klargjøre hvilke krav som gjelder for å ivareta sikkerheten ved arbeid i høyden på byggeplass.

Ansvar

Prosjektleder er ansvarlig for å sikre at denne instruksen følges.

Planlegging

Arbeid i høyden skal være planlagt slik at det utføres på en sikker måte uten fare for personfall eller fallende gjenstand.

risikoreduksjon-i-hoyden.png
     
     
     
     

Rekkverk

Arbeidssted som ligger høyere enn 2 m over underlaget skal alltid ha rekkverk. Foreligger det faremomenter ved fall av person eller gjenstand fra stillasgulv/konstruksjoner/atkomster, skal det være rekkverk også ved lavere høyder

Rekkverk skal planlegges ut fra materialet det skal festes i og festemidler skal tilfredsstille brukerveiledningens krav slik at det er sterkt nok til å hindre personer og større gjenstander å falle ned. Rekkverk skal bestå av håndlist, knelist og fotlist eller godkjent rekkverksgrind. 

Håndlist skal ha overkant 1,0 m +/- 0,1 m over gulv. Knelist skal plasseres midt mellom håndlist og fotlist. Når det behov for høyere rekkverk enn 1,1 m skal det være flere knelister. Fotlist skal være minst 0,15 m høy og ligge an mot gulvet. Fotlist kan sløyfes der det er åpenbart at ikke personer vil komme til å oppholde seg nedenunder. Rekkverksgrinder oppfyller kravet til både håndlist, knelist og fotlist.

Rekkverksstøtter skal være typegodkjente og må være i orden – ødelagte / deformerte støtter er ikke godkjent materiell

Sikring av utsparinger

Alle åpninger i gulv skal være forsvarlig tildekket eller sikret med rekkverk. Tildekkingen skal være festet, tydelig merket og dimensjonert for aktiviteten i området. Sikringstiltak skal hindre fall av løse gjenstander, velt/snublefare og personfall. Faremerke for utsparinger finnes som hjelpemiddel B01.6.55

Tiltak ved midlertidig fjerning av kollektiv sikring

Når det i forbindelse med en bestemt arbeidsoppgave midlertidig er nødvendig å fjerne en kollektiv sikring, skal det iverksettes sikkerhetstiltak som kompenserer for dette før arbeidsoppgaven utføres.

Når arbeidsoppgaven er endelig eller midlertidig avsluttet, skal den kollektive sikringen settes opp igjen.

Den som midlertidig fjerner en sikring er ansvarlig for å iverksette kompenserende sikringstiltak og tilbakeføre sikringen når arbeidet er utført.

Atkomster i høyden

Det skal planlegges og tilrettelegges for tidlig bruk av permanente atkomster. Sikker og hensiktsmessig atkomstvei skal velges basert på blant annet atkomstveiens høyde over bakken, hvor lenge den er i bruk og hvor mange som skal bruke den.

Når en stige skal brukes som atkomst, skal den alltid være sikret. Stige som brukes som atkomst til tak eller avsats, skal rage minst 1,0 m over dette.

Det er ikke tillatt å bruke knekkarm- eller teleskoparmlift til atkomst. Krav i bruksanvisningen for liften skal følges.

Alle overganger skal være sikret/festet og ha forskriftsmessig rekkverk. Alle atkomster i høyden, arbeidsplattformer, gangbroer og overganger, skal kontrolleres før de tas i bruk og med jevne mellomrom avpasset etter forholdene.

Arbeid på tak

Ved arbeid på tak skal krav til sikring ved arbeid på tak følges. Hvordan dette kan gjøres er nærmere beskrevet i B01.6.31 god praksis for arbeid på tak.

Stillas

Systemlemmer i stillasgulv skal være av uorganisk materiale, labanklemmer i tre er forbudt på Backes prosjekter. Kravet omfatter ikke stillasgulv i lettstillas og rullestillas opp til og med klasse 3.

Fasadestillas skal ha utvendig adkomst. Dersom plassbegrensning eller andre stedlige forhold tilsier at innvendige trapper eller stiger med luker i stillaset må benyttes skal risiko for fall i disse sonene vurderes spesielt og forebyggende tiltak fremkomme av prosjektets risikovurdering.

Alle brukere av stillas skal ha opplæring i bruk og følge B01.6.24 instruks for bruk av stillas og B01.6.25 instruks for bruk av rullestillas. Brukerveiledning for det aktuelle stillaset skal være tilgjengelig på brukerstedet. Arbeidsgivere som eier eller leier inn stillas skal påse dette.

Selvstendig montering, demontering eller store endringer av stillaser skal bare utføres av personell med praktisk og teoretisk opplæring for det gjeldende stillas etter forskrift om utførelse av arbeid, kapittel 17.

Montering og demontering skal foregå og i henhold til monteringsveiledningen for det aktuelle stillas. Montering av stillas av arbeidstakere eller innleide til Backe krever at instruks for montering av stillas B01.6.20 er gjennomgått og følges. Eksterne stillasmontører skal dokumentere godkjent opplæring for montering av stillas og kopi av dokumentasjon skal arkiveres i byggeplassarkiv.

Når deler av et stillas ikke er ferdig til bruk, for eksempel under montering, demontering eller endringer, skal det farlige området avgrenses fysisk, slik at atkomsten hindres. Stillaset skal skiltes med forbud mot bruk. Overtagelsesprotokoll B01.6.21, eller tilsvarende fra leverandøren, skal benyttes og kvitteres ut. Kopi oppbevares på byggeplass. Alle stillas skal kontrolleres i henhold til B01.6.22 instruks for kontroll av stillas:

• jevnlig og minimum hver 14. dag

• etter uvær og når andre forhold kan ha virket inn på stabilitet og styrke.

• når stillaset ikke har vært i bruk på en uke eller mer.

Det skal skriftlig avtales hvem som gjennomfører kontroll. Dersom egne ansatte gjennomfører kontrollen påføres dette i prosjektets ansvarsmatrise. Dersom ekstern virksomhet gjennomfører kontrollen, skal dette reguleres i avtale. Den som gjennomfører kontroll skal ha teoretisk og praktisk opplæring for det aktuelle stillaset etter forskrift om utførelse av arbeid.  Kontrollskjema B01.6.23 skal utfylles i etterkant av alle kontroller og stillasskilt skal ajourføres. Kopi oppbevares på byggeplass. Eksterne virksomheter som gjennomfører kontroll kan benytte egne skjema.

Dersom kontroll kjøpes, eller gjennomføres, av annen virksomhet har selskapet fortsatt ansvar for at krav til kontroll etter Forskrift om utførelse av arbeid, § 17-8 er ivaretatt.

For kontroll av murerheis skal kontrollør ha opplæring på den murerheis som benyttes i prosjektet iht. Forskrift om maskiner.

Der stillas brukes som lasterampe/ lastetårn skal alltid låsesplinter eller tilsvarende benyttes på alle nivå for å sikre at løfteredskap ikke uforvarende kan trekke stillasdeler ut av posisjon. Rampen skal merkes med et godt synlig skilt som viser tillatt belastning.

Der stillas settes opp over områder med mye persontrafikk, for eksempel over adkomst inn i bygg, skal det sikres spesielt mot fallende gjenstand. Dette kan gjøres ved hjelp av nett eller alternative sikringstiltak nærmere bakkenivå.

Lift

Alle arbeidstakere som skal bruke lift skal ha dokumentert sikkerhetsopplæring og få informasjon om den enkelte lifttype. For å dokumentere at nødvendig informasjon er gitt skal B01.6.08  sjekkliste for bruk av lift fylles ut og oppbevares på byggeplassen.  B01.6.07 Instruks for bruk av lift skal følges. Dersom det er spesielle risikoforhold knyttet til bruk av liften skal det i tillegg utføres egen sikker jobb analyse. 

Stige, arbeidsbukk og gardintrapp

Alle arbeidsbukker og gardintrapper på Backes prosjekter skal være merket med «Bra Arbeidsmiljøvalg». Alle stiger skal være fabrikkproduserte og typegodkjent med merke NEN 131, uten skader og med sklisikring.

Stiger kan bare brukes som arbeidsplattform dersom det vurderes uhensiktsmessig å bruke sikrere arbeidsutstyr fordi risikoen er liten, arbeidet i stigen er kortvarig eller det foreligger forhold på arbeidsplassen som ikke kan endres. Vurderingen skal dokumenteres i prosjektets risikoanalyse eller sikker jobb analyse.

Arbeid fra stige skal utføres i henhold til B01.6.16 instruks for bruk av stige, arbeidsbukk og gardintrapp

Fallsikringsutstyr

Fallsikringsutstyr skal brukes ved arbeid i høyden når kollektive sikringstiltak ikke er mulig. Det er også tillatt ved kortvarig arbeid i høyden der kollektiv sikring ellers hadde vært mulig.

Fallforhindrende system (dvs. med line som hindrer deg i å kunne falle utenfor kanten) skal foretrekkes foran falloppfangende system (dvs. med utstyr som demper fallet om du faller utenfor kanten) For veiledning til valg av utstyr se B01.6.19 brosjyre fallsikring for bestilling av rett utstyr til arbeidsoperasjon.

Den som eier eller leier inn fallsikringsutstyr skal påse at bruksanvisning for fallsikringsutstyr er tilgjengelig for bruker, og at utstyret oppbevares og vedlikeholdes i henhold til produsentens anvisning.

Før alle arbeidsoperasjoner hvor det skal brukes fallsikringsutstyr skal B01.6.42 sjekkliste for bruk av fallsikringsutstyr være gjennomgått i forkant. Dette med mindre bruk av slikt utstyr er beskrevet i instruks eller prosedyre for aktuell arbeidsoperasjon. Alle involverte i arbeidsoperasjonen skal delta på gjennomgangen, for eksempel i forbindelse med en sikker jobb analyse. Utfylt sjekkliste skal arkiveres på prosjektet.

Det er ikke tillatt å jobbe alene når man bruker fallsikringsutstyr. Det må finnes personer i nærheten som kan iverksette evakuering ved fall. Dersom Alsipercha fallsikringsgalge skal benyttes skal B01.6.18 instruks for bruk av galge følges. Bruker skal rengjøre og kontrollere at utstyret ikke er skadd etter bruk. Fallsikringsutstyr skal lagres tørt og på egnet sted.