Hensikt og omfang
Hensikten med denne instruksen er å sikre at bruk av kran på Backes byggeplasser gjennomføres uten fare for liv og helse.
Ansvar
Prosjektleder er ansvarlig for å sikre at denne instruksen følges. Øvrige roller som omtales i denne instruksen er beskrevet i hjelpemiddel B01.6.17.
Planlegging og kategorisering av risiko
Alle løfteoperasjoner skal planlegges for å sikre at de utføres på en trygg måte og at alle forutsigbare risikoer er tatt i betraktning. Planleggingen skal utføres i tråd med kategoriseringen av løft som kommer frem av sjekklisten på nederst. Det skilles på enkle, kompliserte, kritiske og svært kritiske løfteoperasjoner.
Ledelse av løfteoperasjonen
Kranfører leder den enkelte løfteoperasjonen dersom annet ikke er avtalt.
Når det vurderes som sikrere kan det utpekes en annen person enn kranføreren til å lede løfteoperasjonen. Dette kan være signalgiver.
Operasjonelt ansvarlig (OA) skal koordinere de samlede aktivitetene med løfteinnretninger innenfor sitt ansvarsområde, og skal i den forbindelse sikre helhetlig planlegging og vurdere sikkerheten i forbindelse med samtidige operasjoner.
Krav til oppbevaring og tilsyn med løfteutstyr
- Alle prosjekter skal etablere et egnet sted for oppbevaring av løst løfteutstyr når det ikke er bruk. Under lagring skal løfteutstyret være beskyttet mot vær og andre skadelige påvirkninger
- For løfteutstyr som Backe eier selv eller leier inn, skal den som er utnevnt som operasjonelt ansvarlig sørge for oppfølging av dokumentasjon og årskontroll av utstyret. Dokumentasjonen skal samles og oppbevares på egnet sted.
- Hjelpemiddel B01.6.51 oversikt løfteutstyr kan benyttes for å holde oversikt.
- Løfteutstyr skal være merket med oblat eller årets farge for å synliggjøre at årskontroll er gjennomført. Merkingen skal være godt synlig og varig.
Merking med kodefarger for kontrollåret:
- Løfteutstyr skal kontrolleres i forbindelse med for eksempel vernerunder. Kontrollen skal dokumenteres i vernerundereferat eller egen rapport.
- Eier av løfteutstyr skal påse at årskontroll utføres av sakkyndig virksomhet. Årskontroll på innleid løfteutstyr gjøres av utleier i henhold til eget internkontrollsystem.
Før- og etterbrukssjekk
Bruker av løfteutstyr, dvs både kranfører og anhuker skal sjekke at utstyret som benyttes er i sikker stand både før og etter bruk. Dette innbefatter:
- Visuell sjekk av at alle løfteredskap og løfteinnretninger er uskadet og godkjent for bruk. Dette gjelder også stropper som kommer påmontert laster fra leverandør. Behov for omstropping vurderes. Dersom stroppene mangler dokumentasjon skal de kasseres eller sendes i retur til leverandør
- Skadede stopper kasseres umiddelbart
- Funksjonstesting av utstyret i tråd med produsentens anbefalinger
- Funksjonstesting av nødstoppanordning
- Melding av eventuelle feil og mangler til ansvarlig leder på byggeplass
- Stropper og kjettingskrev bringes til anvist lagringsplass etter bruk, der det er beskyttet mot vær og vind
Løfteinnretninger skal ikke tas i bruk dersom deler av sikkerhetssystemet er i ustand eller ute av drift.
Signalgiving / kommunikasjon
- Kranfører skal til enhver tid vite hvem som er signalgiver
- Anhukervest kan benyttes for å gjøre det enkelt for kranfører å se hvem som er anhuker/ signalgiver når det ikke på annen måte er åpenbart hvem som har rollen.
- Kommunikasjonsform skal avtales før man starter arbeidet. Hånd- og radiosignaler er angitt nederst i denne instruksen
- Det skal alltid være tilstrekkelig kommunikasjon mellom alle som er involvert i løfteoperasjoner
- Når kranfører ser lasten og signalgiver/anhuker, vil håndsignaler være tilstrekkelig, dersom ikke annen instruks er gitt
- Ved all dirigering skal tale eller signal være klart og tydelig
- For å unngå misforståelser kan det avtales å bruke bekreftende kommunikasjon mellom signalgiver og kranfører
Grunnleggende sikkerhetskrav
Tårnkraner på Backes byggeplasser skal være utstyrt med kamera slik at kranfører har god oversikt over lasten. Dersom stedlige forhold tilsier at kravet kan fravikes, skal vurdering av risiko og eventuelle kompenserende tiltak fremkomme av prosjektets risikovurdering.
- Koordinering med annen aktivitet og nødvendige avsperringer skal foretas før løfteoperasjonen starter
- Lasting/ lossing fra bil skal foregå slik at anhuker ikke utsettes for fare ved opphold på lasteplan
- Lasten skal være forsvarlig sikret og klargjort før løfteoperasjonen starter
- Materiell som ikke er egnet for anhuking, skal anbringes i lastbærer som er konstruert slik at materiellet ikke kan falle ned under løfteoperasjonen
- Last skal ikke føres over personell
- Personell skal ikke gå under hengende last eller oppholde seg i faresone ved anhuking
- All last skal anhukes med egnet løfteredskap med tilstrekkelig styrke
- Last skal anhukes og håndteres slik at den forblir stabil under hele løfteoperasjonen
- Løfteoperasjonen skal stanses umiddelbart dersom sikkerheten er i fare, dersom signalgivningen er uklar eller det oppstår brudd i kommunikasjonen
- Kranfører skal bare rette seg etter signaler fra utpekt signalgiver, men skal adlyde nødstoppsignal, uansett hvem som gir dette signalet
- Kranfører skal ikke forlate førerhus eller -plass med last hengende i kroken
- Etter avhuking, skal anhuker følge løfteredskapet med øynene til det henger fritt.
- Dersom forutsetningene som ble lagt til grunn under planlegging og/eller risikovurdering endres, skal det vurderes om det er behov for ny risikovurdering og settes i verk eventuelle korrigerende tiltak
Blindkjøring
- Ved blindkjøring skal det alltid være minst to personer (signalgiver og anhuker) som ser lasten og hverandre og har radiokontakt med kranfører
- Operasjonen må planlegges og gjennomføres slik at det alltid finnes signalgivere som kan gi manuelt stoppsignal til kranfører ved radiobrudd
Bruk av styretau
- Kranfører skal være med å vurdere og godkjenne bruk av styretau
- Styretau bør kun benyttes for å beholde kontrollen over last, ikke for å gjenvinne kontroll over en last
- Det skal ikke være knute eller løkke i enden av tauet
- Dersom det er behov for flere styretau, kan det involveres personell som ikke er anhukere, men SJA skal da gjennomføres i forkant, samt at de involverte får nødvendig opplæring knyttet til bruk av styretau
Avslutning og evaluering
- Dersom uønskede hendelser har oppstått under en løfteoperasjon, skal disse rapporteres som RUH
- Etter at løfteoperasjonen er avsluttet, skal de involverte vurdere om det er behov for erfaringsoverføring, eller forbedring av aktuelle prosedyrer
Kategorisering av løfteoperasjoner
Sjekkliste for gjennomgang av ulike typer løft. Definer risikonivå og tiltak som skal være førende for planlegging av ulike typer løft. Gjøres kjent for alle som involveres i løfteoperasjoner på prosjektet og dokumenteres i prosjektets HMS- risikovurdering.
Referanser
KTF Standard, november 2023: «Sikker bruk av løfteutstyr i landbasert industri, bygg og anlegg